الجاذبات الاعلانية فى تصميم إعلان الطريق

المؤلف

مصمم إعلان حر کلية الفنون التطبيقية - جامعة حلوان

المستخلص

الجاذبات الاعلانية تستخدم بغرض تقديم الفکرة الاعلانية بشکل مقنع للتأثير على الجمهور المتلقي، ويمکن تقسيم الجاذبات إلى جاذبات عقلية وجاذبات عاطفية، اعتمادًا على ما إذا کان المعلنون يريدون التأثير على الدوافع المنطقية أو العاطفية للمستهلک لشراء المنتج أو الخدمة المعلن عنه، وهي تعد رکن أساسي في تکوين استراتيجية اعلانية مبتکرة قادرة على إيصال الرسالة الاعلانية للجمهور المستهدف في أبسط صورة وأقل وقت ممکن.
تحاول هذه الدراسة استکشاف أي نوع من الجاذبات سواء العاطفية والعقلية التي تم استخدامها في اعلانات الطريق وقدرتها على التأثير على جاذبية الإعلان واستجابة المستهلک. وقد تم رصد الجاذبات الإعلانية المستخدمة فى تصميم إعلانات الطريق على طريق محور 26 يوليو بمدينة القاهرة الکبرى بجمهورية مصر العربية، في خلال شهر رمضان 2019، ورصد ذلک عن طريق إستخدام المنهج الوصفي مصحوباً بدراسة تحليلية لمجموعة من الاعلانات الخارجية (unipoles)، وقد توصل البحث إلى ان الجاذبات العاطفية کانت الأکثر استخدامًا من الجاذبات العقلية، کذلک فإن الترکيز على جاذب العلامة التجارية کان السائد في معظم الاعلانات.
في الختام، يمکن أن يکون الإعلان عندما يتم تصميمه بشکل فعال أداة تولد الکثير من المبيعات للشرکة. وذلک عن طريق وضع احتياجات العملاء في المقدمة، وتقديم معلومات حقيقية عن المنتجات، وذلک عن طريق الاستخدام الفعال للجاذبات.

  1. -1 د صفوت العالم : عملية الإتصال الإعلانى – دار النهضة العربية 1997

    1. Chang, Chingching. (2006). The Influence of Masculinity and Femininity in Different Advertising Processing Contexts: An Accessibility Perspective. Sex Roles.
    2. Dens, Nathalie & De Pelsmacker, Patrick. (2010). Consumer response to different advertising appeals for new products: The moderating influence of branding strategy and product category involvement. Journal of Brand Management.
    3. Grigaliunaite, Viktorija&Pilelienė, Lina. (2016). Emotional or Rational? The Determination of the Influence of Advertising Appeal on Advertising Effectiveness. Scientific Annals of Economics and Business. 63. 10.1515/saeb-2016-0130.
    4. Grigaliunaite, Viktorija&Pilelienė, Lina. (2016). Emotional or Rational? The Determination of the Influence of Advertising Appeal on Advertising Effectiveness. Scientific Annals of Economics and Business.
    5. Higgins, Colin & Walker, Robyn. (2012). Ethos, Logos, Pathos: Strategies of Persuasion in Social/Environmental Reports. Accounting Forum..
    6. Hoeken, Hans &Starren, Marianne & Nickerson, Catherine &Crijns, Rogier& van den Brandt, Corine. (2007). Is it Necessary to Adapt Advertising Appeals for National Audiences in Western Europe?. Journal of Marketing Communications.
    7. Kirkpatrick, Jerry. In Defense of Advertising: Arguments from Reason, Ethical Egoism, and Laissez-Faire Capitalism. TLJ Books, 2007.
    8. Middleton, Alethea. “23 Types of Advertising Appeals Most Commonly Used by Brands.” Visual Learning Center by Visme, visme.co/blog/types-of-advertising-appeals/.
    9. Muda, M., Musa, L., Mohamed, R. N., and Borhan, H., 2014. Celebrity Entrepreneur Endorsement and Advertising Effectiveness. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 130, 11-20. doi: 10.1016/j.sbspro.2014.04.002
    10. Muhammad, Nauman&Abbasi, Muhammad & Sheikh, Muhammad &Saeed, Rashid &Imdadullah, Muhammad. (2014). Impact of Emotional Appeals on Youth Purchasing Behavior: Evidence from Pakistan.
    11. Panda, Tapan& Mishra, K. (2013). Does Emotional Appeal Work in Advertising. The Rationality Behind Using Emotional Appeal to Create Favorable Brand Attitude.
    12. Rabab'ah, Ghaleb& Al-Khawaldeh, Malak. (2016). Persuasive Appeals in English and Arabic TV Advertisements: Implications for EFL Learners and Teachers. Dirasat: Human and Social Sciences.
    13. Roy, Rajat and Piyush Sharma (2015), "Scarcity Appeal in Advertising: Exploring the Moderating Roles of Need for Uniqueness and Message Framing," Journal of Advertising, published online 20 March 2015, DOI:10.1080/00913367.2015.1018459.
    14. Skorupa, P. (2014). Shocking Contents In Social And Commercial Advertising / ŠokiruojantysTuriniaiSocialinėjeIrKomercinėjeReklamoje. Creativity Studies.
    15. Yao Chang, Yu &Bandyopadhyay, Soumava. (2013). The Impact Of American Advertising Humor On Taiwanese Consumers. International Business & Economics Research Journal (IBER).
    16. Yi, Lin Long. “The Impact of Advertising Appeals and Advertising Spokespersons on Advertising Attitudes and Purchase Intentions.” African Journal of Business Management, vol. 5, no. 21, 2011.